Vsaka uspešna spletna stran ali mobilna aplikacija je bila narejena z mislijo na uporabnika in na njegovo izkušnjo. V oblikovalskem svetu temu rečemo uporabniška izkušnja in pomeni, kako uporaben, dostopen in zaželen je izdelek za povprečnega uporabnika. In zakaj je uporabniška izkušnja tako pomembna?

Dandanes je konkurenca huda in številna. Nezadovoljen in frustriran uporabnik ne bo dolgo vztrajal na vaši strani, ampak bo zelo hitro odšel drugam. Pomislite, kolikokrat ste se mučili z izpolnjevanjem nejasnih obrazcev ali pa v neorganizirani navigaciji nikakor niste našli tistega, kar ste iskali … Tovrstne negativne izkušnje hitro odženejo potencialne stranke. V tem članku smo zato pripravili nekaj osnovnih zakonitosti in pravil, ki jih morate upoštevati za izdelavo učinkovitega izdelka.

 

Von restorffov učinek

Von restorffov učinek, znan tudi kot izolacijski učinek, napoveduje, da bomo v množici med seboj podobnih elementov, opazili tistega, ki se najbolj razlikuje od drugih. Pri oblikovanju lahko ob upoštevanju tega načela pomembne informacije ali dejanja naredite tako bolj opazne.

 

art blog sadje

Npr. v zgornji vrsti nam pogled takoj uide k jagodi, ki najbolj izstopa.

 

Hickov zakon

Opisuje čas, ki je potreben, da se oseba odloči na podlagi danega števila izbir. Preveč izbire lahko uporabnika obremeni in občutno poveča čas, ki ga porabi za odločitev. Zato poskusite te stvari poenostaviti in ne zasuti obiskovalcev z nepotrebnimi informacijami. Klasičen primer slabe prakse so obrazci, kjer je za vsako vprašanje na voljo ogromno odgovorov, ali pa navigacijski meni s prevelikim številom podstrani. Vedno se je dobro vprašati, ali so informacije na zaslonu zares potrebne. V primeru, da so, ali jih lahko prikažemo na kakšen drug način kot samo besedilo? Npr. prevedemo v ikone, združimo v manjše skupine ali pa jih premaknemo na kako drugo podstran. Skratka izogibajte se nepotrebni zapletenosti, naj ostane enostavno in tako prijazno uporabnikom.

 

art blog izbire

Ponazoritev Hickovega zakona

 

Učinek serijske lege

Ta učinek navaja, da si ljudje bolje zapomnimo elemente na začetku in na koncu seznama kot pa na sredini. S tem znanjem lahko na sredino seznama postavimo manj pomembne elemente, ključne informacije pa prikažemo na začetku oz. na koncu seznama. Npr. v navigacijski menijih po navadi prvo mesto zasede domača stran, zadnje pa možnost prijave/odjava.

 

Superiornost slike

Učinek superiornosti slike se nanaša na pojav, pri katerem ljudje slike in ikone lažje opazijo in si jih bolje zapomnijo kot besede. Ta učinek je bil dokazan v številnih poskusih z različnimi metodami. Temelji na pojmovanju, da je človeški spomin izjemno občutljiv na simbolni način predstavitve informacij. Spomnite se pregovora »Slika je vredna tisoč besed!«.

 

art blog slika

Ljudje veliko hitreje zaznamo in preberemo slikovne prikaze v primerjavi z besedilnimi prikazi.

 

Načelo bližine

Po naravi ljudje združimo predmete, ki so si blizu drug drugega, v skupino. V grafičnem oblikovanju lahko tako z zbliževanjem določenih elementov uporabnikom pomagamo hitrejše in učinkovitejše prebrati podane informacije.

 

art blog blizina

Elementi na desni sliki so razporejeni bolj pregledno in berljivo v primerjavi z elementi na levi sliki.

 

To je bilo le nekaj načel, ki se jih je dobro držati za oblikovanje čudovitih produktov, ki bodo prijazni za uporabnike.